Over Ondernemersfonds Breda
Wat we doen
Onze activiteiten zijn ingericht op de volgende vijf pijlers:
1. We zijn strategisch partner van de binnenstad
Het Ondernemersfonds zet zich in als strategisch partner van de Bredase binnenstad, met als doel om de binnenstad toekomstbestendig en aantrekkelijk te maken. Dat doen we via drie hoofdlijnen: als samenwerkingspartner van de gemeente, door het uitbouwen van samenwerkingen met diverse partijen zoals de cultuursector en bewonersverenigingen, en door het ophalen en verbinden van inspiratie van andere binnensteden.

2. We verbreden en versterken het aanbod
Het Ondernemersfonds werkt aan een sterker en diverser winkelaanbod in de Bredase binnenstad via drie hoofdlijnen: stimuleren en ondersteuning van startende ondernemers, gerichte acquisitie van nieuwe ondernemers met veel potentie en populaire formules, en het ontwikkelen van een brancheringsplan en verschillende gebiedsprofielen. Zo maken we de binnenstad voorzienend in de behoeften van verschillende bewoners- en bezoekerssegmenten, en onderscheidend ten opzichte van andere steden en winkelgebieden.

3. We zijn slagvaardig en betrokken met ondernemers
Het Ondernemersfonds werkt aan het vergroten van de betrokkenheid van ondernemers. We hebben een dagelijks bestuursorganisatie bestaande uit vijf leden, die verantwoording afleggen aan de Raad van Toezicht. Daarbij hebben we een Raad van Advies, die tweemaal per jaar meedenkt over actuele thema’s, en het opzetten van projectgroepen voor concrete uitwerking van opgaven. Daarnaast communiceren en interacteren we actief met alle ondernemers via een communityplatform en zoeken we actief de toenadering naar nieuwe ondernemers om hen te verwelkomen en te ondersteunen in de beginfase van hun onderneming.

4. We werken aan een sterke en passende programmering
De binnenstad biedt steeds vaker het podium voor unieke evenementen en activiteiten. Het Ondernemersfonds draagt bij aan een sterke en passende programmering via drie hoofdlijnen: het aanjagen en verbinden van nieuwe evenementen die passen bij het DNA van de stad, het promoten van de binnenstad als bezoekgebied voor zowel Bredanaars als bezoekers, en het vernieuwen van de aankleding van de binnenstad. De focus ligt op kwaliteit boven kwantiteit, waarbij het Ondernemersfonds als spin in het web verschillende partijen – waaronder sleutelpartner Breda Marketing – en initiatieven met elkaar verbindt. Dit alles doen we altijd voor ‘het collectief’: aan evenementen die commercieel worden uitgebaat werken we niet mee.
![20240915_LSF '24 [WEB - zonder logo]-13](https://ondernemersfondsbreda.nl/wp-content/uploads/2025/06/20240915_LSF-24-WEB-zonder-logo-13.jpg)
4. We creëren de plek waar je wilt zijn
Het Ondernemersfonds werkt aan het creëren van een aantrekkelijke verblijfsplek in de binnenstad waar iedereen zich welkom, veilig en comfortabel voelt. We verbeteren het verblijfsklimaat door de binnenstad schoon, heel, veilig en groen te houden. Ook stimuleren we het gastvrijheidsgevoel door basisvoorzieningen op orde te brengen, zoals toiletten en informatiepunten, en trainingen te geven in gastvrijheid voor partners en ondernemers. Dit alles sluit aan bij de kernwoorden van Breda: Groen, Grenzeloos en Gastvrij.

Hoe we dat doen
Financiële steun
We dragen bij aan de financiering van initiatieven die de aantrekkingskracht van de binnenstad verhogen
Kennis & expertise
Vanuit ons team of onze adviesraad bieden we specialistisch advies of regisseursschap aan
Verbinden & netwerken
Omdat we veel mensen en instanties kennen, weten we de juiste verbindingen te leggen
Met wie we wat doen
Het dagelijks bestuur
Het (dagelijks) bestuur bestaat uit afgevaardigden uit de horeca, retail en leisure, een voorzitter, een penningmeester en een secretaris.
![20250319_Ondernemersfonds Breda [Portretfoto's]-12](https://ondernemersfondsbreda.nl/wp-content/uploads/2025/03/20250319_Ondernemersfonds-Breda-Portretfotos-12-1.jpg)
Lucien Verhoef
Voorzitter
![20250319_Ondernemersfonds Breda [Portretfoto's]-4](https://ondernemersfondsbreda.nl/wp-content/uploads/2025/03/20250319_Ondernemersfonds-Breda-Portretfotos-4-1.jpg)
Alexander Smeulders
Penningmeester
![20250319_Ondernemersfonds Breda [Portretfoto's]-13](https://ondernemersfondsbreda.nl/wp-content/uploads/2025/03/20250319_Ondernemersfonds-Breda-Portretfotos-13-1.jpg)
Paul Dijkstra
Leisure
![20250319_Ondernemersfonds Breda [Portretfoto's]-8](https://ondernemersfondsbreda.nl/wp-content/uploads/2025/03/20250319_Ondernemersfonds-Breda-Portretfotos-8-1.jpg)
Gaston Creemers
Retail
![20250319_Ondernemersfonds Breda [Portretfoto's]-2](https://ondernemersfondsbreda.nl/wp-content/uploads/2025/03/20250319_Ondernemersfonds-Breda-Portretfotos-2-1.jpg)
Nanda Koomans
Horeca
Ondersteunend team
Het bestuur wordt ondersteund door de Centrummanager en specialisten op het gebied van Evenementen & Activiteiten, Promotie & Communicatie. Acquisitie & Aanbod en een Projectleider Starterswinkels. Het bestuur komt tweewekelijks bij elkaar.
![20250319_Ondernemersfonds Breda [Portretfoto's]-10](https://ondernemersfondsbreda.nl/wp-content/uploads/2025/03/20250319_Ondernemersfonds-Breda-Portretfotos-10-1.jpg)
René de Vos
Centrummanager
![20250319_Ondernemersfonds Breda [Portretfoto's]-16](https://ondernemersfondsbreda.nl/wp-content/uploads/2025/03/20250319_Ondernemersfonds-Breda-Portretfotos-16-1.jpg)
Anghinette van Dijck-Goud
Secretariaat
![20250319_Ondernemersfonds Breda [Portretfoto's]-17](https://ondernemersfondsbreda.nl/wp-content/uploads/2025/03/20250319_Ondernemersfonds-Breda-Portretfotos-17-1.jpg)
Peter Meeuwsen
Conciërge
![20250319_Ondernemersfonds Breda [Portretfoto's]-6](https://ondernemersfondsbreda.nl/wp-content/uploads/2025/03/20250319_Ondernemersfonds-Breda-Portretfotos-6-1.jpg)
Maurice Vermeulen
Binnenstadsmakelaar
![20250319_Ondernemersfonds Breda [Portretfoto's]-33](https://ondernemersfondsbreda.nl/wp-content/uploads/2025/03/20250319_Ondernemersfonds-Breda-Portretfotos-33-1.jpg)
Bas Boomaars
Promotie & Communicatie
![20250319_Ondernemersfonds Breda [Portretfoto's]-19](https://ondernemersfondsbreda.nl/wp-content/uploads/2025/03/20250319_Ondernemersfonds-Breda-Portretfotos-19.jpg)
Tess Bakker
Evenementen & Activiteiten
Raad van Advies
De Raad van Advies bestaat uit circa 80 ondernemers van de verschillende sfeergebieden en uit diverse branches. De Raad van Advies komt enkele keren per jaar bij elkaar om het bestuur te voorzien van nieuwe inzichten, adviezen en ideeën voor de binnenstad.
Raad van Toezicht
Controleert of de keuzes en activiteiten van het dagelijks bestuur in lijn zijn met de statuten en de visie voor de binnenstad en controleert de financiële verslaglegging.
Projectgroepen
Voor concrete opgaven die voortkomen uit de Adviesraad worden (vrijwillige) projectgroepen opgezet, bestaande uit ondernemers en partners relevant aan het vraagstuk. De projectgroepen overleggen maximaal 3 keer om projecten te concretiseren. De ondersteuning en uitvoering wordt verzorgd door een uitvoeringsorganisatie.
![20250313_Groepsfoto's [HR]-2](https://ondernemersfondsbreda.nl/wp-content/uploads/2025/03/20250313_Groepsfotos-HR-2-scaled.jpg)