Over Ondernemersfonds Breda

Het Ondernemersfonds zet zich in voor een economisch vitale binnenstad. Het moet voor zowel bezoekers als ondernemers aantrekkelijk zijn om hier naartoe te komen, te blijven en terug te komen. 

Wat we doen

Onze activiteiten zijn ingericht op de volgende vijf pijlers:

1. We zijn strategisch partner van de binnenstad

Het Ondernemersfonds zet zich in als strategisch partner van de Bredase binnenstad, met als doel om de binnenstad toekomstbestendig en aantrekkelijk te maken. Dat doen we via drie hoofdlijnen: als samenwerkingspartner van de gemeente, door het uitbouwen van samenwerkingen met diverse partijen zoals de cultuursector en bewonersverenigingen, en door het ophalen en verbinden van inspiratie van andere binnensteden.

2. We verbreden en versterken het aanbod

Het Ondernemersfonds werkt aan een sterker en diverser winkelaanbod in de Bredase binnenstad via drie hoofdlijnen: stimuleren en ondersteuning van startende ondernemers, gerichte acquisitie van nieuwe ondernemers met veel potentie en populaire formules, en het ontwikkelen van een brancheringsplan en verschillende gebiedsprofielen. Zo maken we de binnenstad voorzienend in de behoeften van verschillende bewoners- en bezoekerssegmenten, en onderscheidend ten opzichte van andere steden en winkelgebieden.

3. We zijn slagvaardig en betrokken met ondernemers

Het Ondernemersfonds werkt aan het vergroten van de betrokkenheid van ondernemers. We hebben een dagelijks bestuursorganisatie bestaande uit vijf leden, die verantwoording afleggen aan de Raad van Toezicht. Daarbij hebben we een Raad van Advies, die tweemaal per jaar meedenkt over actuele thema’s, en het opzetten van projectgroepen voor concrete uitwerking van opgaven. Daarnaast communiceren en interacteren we actief met alle ondernemers via een communityplatform en zoeken we actief de toenadering naar nieuwe ondernemers om hen te verwelkomen en te ondersteunen in de beginfase van hun onderneming.

4. We werken aan een sterke en passende programmering

De binnenstad biedt steeds vaker het podium voor unieke evenementen en activiteiten. Het Ondernemersfonds draagt bij aan een sterke en passende programmering via drie hoofdlijnen: het aanjagen en verbinden van nieuwe evenementen die passen bij het DNA van de stad, het promoten van de binnenstad als bezoekgebied voor zowel Bredanaars als bezoekers, en het vernieuwen van de aankleding van de binnenstad. De focus ligt op kwaliteit boven kwantiteit, waarbij het Ondernemersfonds als spin in het web verschillende partijen – waaronder sleutelpartner Breda Marketing – en initiatieven met elkaar verbindt. Dit alles doen we altijd voor ‘het collectief’: aan evenementen die commercieel worden uitgebaat werken we niet mee.

4. We creëren de plek waar je wilt zijn

Het Ondernemersfonds werkt aan het creëren van een aantrekkelijke verblijfsplek in de binnenstad waar iedereen zich welkom, veilig en comfortabel voelt. We verbeteren het verblijfsklimaat door de binnenstad schoon, heel, veilig en groen te houden. Ook stimuleren we het gastvrijheidsgevoel door basisvoorzieningen op orde te brengen, zoals toiletten en informatiepunten, en trainingen te geven in gastvrijheid voor partners en ondernemers. Dit alles sluit aan bij de kernwoorden van Breda: Groen, Grenzeloos en Gastvrij.

Hoe we dat doen

Financiële steun

We dragen bij aan de financiering van initiatieven die de aantrekkingskracht van de binnenstad verhogen

Kennis & expertise

Vanuit ons team of onze adviesraad bieden we specialistisch advies of regisseursschap aan 

Verbinden & netwerken

Omdat we veel mensen en instanties kennen, weten we de juiste verbindingen te leggen

Met wie we wat doen

Het dagelijks bestuur

Het (dagelijks) bestuur bestaat uit afgevaardigden uit de horeca, retail en leisure, een voorzitter, een penningmeester en een secretaris.

Lucien Verhoef

Voorzitter

Alexander Smeulders

Penningmeester

Paul Dijkstra

Leisure

Gaston Creemers

Retail

Nanda Koomans

Horeca

Ondersteunend team

Het bestuur wordt ondersteund door de Centrummanager en specialisten op het gebied van Evenementen & Activiteiten, Promotie & Communicatie. Acquisitie & Aanbod en een Projectleider Starterswinkels. Het bestuur komt tweewekelijks bij elkaar.

René de Vos

Centrummanager

Anghinette van Dijck-Goud

Secretariaat

Peter Meeuwsen

Conciërge

Maurice Vermeulen

Binnenstadsmakelaar

Bas Boomaars

Promotie & Communicatie

Tess Bakker

Evenementen & Activiteiten

Raad van Advies

De Raad van Advies bestaat uit circa 80 ondernemers van de verschillende sfeergebieden en uit diverse branches. De Raad van Advies komt enkele keren per jaar bij elkaar om het bestuur te voorzien van nieuwe inzichten, adviezen en ideeën voor de binnenstad.

Raad van Toezicht

Controleert of de keuzes en activiteiten van het dagelijks bestuur in lijn zijn met de statuten en de visie voor de binnenstad en controleert de financiële verslaglegging.

Projectgroepen

Voor concrete opgaven die voortkomen uit de Adviesraad worden (vrijwillige) projectgroepen opgezet, bestaande uit ondernemers en partners relevant aan het vraagstuk. De projectgroepen overleggen maximaal 3 keer om projecten te concretiseren. De ondersteuning en uitvoering wordt verzorgd door een uitvoeringsorganisatie.

Partners