Om energie te besparen sloten de winkels in de binnenstad afgelopen winter collectief de deuren – maar ze waren uiteraard wel open. Daarvoor maakten en verspreiden we namens het Ondernemersfonds het inmiddels alom bekende ‘Natuurlijk zijn wij OPEN!’-bordje, waar de meeste winkels nog steeds dankbaar gebruik van maken.
Als het buiten vier graden warmer is dan binnen, gaat de winkeldeur óók dicht. Veel winkeliers doen dat al, maar laten we dit vanaf de huidige hittegolf beschouwen als het nieuwe normaal. Zo loop je als winkelier geen klanten mis omdat de winkel gesloten lijkt: de deur van de buren is immers ook dicht.
Het bespaart geld én is duurzaam. Dichte deuren bij zomerhitte is een logische en makkelijke stap om energie te besparen, signaleert INretail. “Klanten waarderen milieubewust gedrag. Deuren dicht als het buiten vier graden warmer is dan binnen dat wordt het nieuwe normaal voor winkelen bij warme dagen,” stelt Jan Meerman, directeur van INretail en vertegenwoordiger van 13.000 winkeldeuren. “De beweging werd vorig jaar in gang gezet en wordt in 2023 nog groter.
In 2022 kreeg een vijfde van de ondernemers in de retail te maken met een verdubbeling van de energiekosten door geëxplodeerde energietarieven. Nog steeds zijn deze kosten hoger dan normaal en ook daarom is verduurzaming een goede investering.